چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

اسقف خوزه گابريل فونس، رئيس رصدخانه واتيكان از مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی دفتر آیت الله العظمی سیستانی در قم بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این بازدید که حجت الاسلام والمسلمین  شهرستانی، نماینده حضرت آیت الله سیستانی و حمید مکارم مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم هم حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین نجف، رییس مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ  نجومی  گزارشی از فعایت ها و برنامه های این مرکز در عرصه های پژوهشی و علمی ارائه داد.

اسقف خوزه گابريل فونس نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر به کشور تاریخ ساز و غنی ایران، راجع به فعایت های رصد خانه واتیکان گفت: رصدخانه واتيكان در سال 1582 میلادی همزمان با پيشنهادهايي كه نخستين منجمان واتيكان براي اصلاحات در تقويم مسيحي جهت تعیین تاريخ دقيق عيد ميلاد مسيح به پاپ دادند فعالیت خود را آغاز نمود. از طرفي در آن زمان تضادي ميان گاليله و كليساي كاتوليك وجود داشت و بسياري از مردم فكر مي‌كردند كه كليسا عليه علم است به همين دلايل در سال 1891 پاپ لئوي سيزدهم به طور رسمي دستور بازسازي رصدخانه واتيكان را صادر كرد تا نشان دهد كه كليسا حامی علم است.

وی با اعلام اين كه ما در زمينه منظومه شمسي، شهاب‌سنگ‌ها، ستاره‌ها و كهكشان‌ها و درباره اين كه دنيا به عنوان يك كل، چطور تكامل يافته است، مطالعه مي‌كنيم، مي‌افزايد: رابطه علوم و دين بسيار اهميت دارد و ما معتقد به گفتگو ميان علم و مذهب از ديدگاه مسيحيت هستيم و اميدواريم سنت‌هاي مذهبي ديگر را نيز ياد بگيريم.‏

اسقف فونس ادامه داد:  در حال حاضر ما 15 نفر هستيم كه به دو گروه تقسيم شده‌ايم كه يك گروه در «كسل گاندولفو» در رم و نزديك اقامتگاه تابستاني پاپ فعاليت مي‌كنند كه مقر اصلي رصدخانه است و گروه دوم در آريزوناي آمريكا جايي كه تلسكوپی در آن داريم مشغول تحقيقات هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه ما مدرسه بين‌المللي براي ستاره‌شناساني داریم كه از نقاط مختلف جهان به اين رصد خانه مي‌آيند و در آن فعاليت‌هاي آموزشي انجام مي‌شود، افزود: ظرفيت ما محدود است و بيش از 25 نفر نمي‌توانيم بپذيريم و كلاس‌ها به مدت 4 هفته و هر دو سال يكبار تشكيل مي‌شود. درب این مدرسه به روي همه باز است و هر‌كسی که سابقه‌ای در فيزيك داشته ‌باشد، مي‌تواند در این دوره ها شرکت نماید.

رئيس رصدخانه واتيكان درباره ستاره‌شناسان ايراني و اسلامي گفت: آنها رصدگران بزرگي بودند و دانش استفاده از اسطرلاب را به اروپا معرفي كردند كه با استفاده از آن مي‌توان موقعيت ستاره‌ها، خورشيد و ماه را اندازه گرفت.

وي با اشاره به اين كه اسامي بسياري از ستاره‌ها به عربي است، ابراز داشت: ستاره‌ شناسان اسلامي سهم بزرگي در پيشرفت اين علم داشته‌اند. ابوعلي سينا يكي از رياضيدان‌ها و ستاره‌شناسان ايراني است و اين بسيار مهم است كه ستاره‌شناسي را كه علم مشاهده آسمان است، در كنار رياضيات قرار دهيم.

اسقف فونس، پیشرفت های امروزی اروپا در زمینه نجوم را مدیون آشنایی آنها با دانش اختر شناسی مسلمانان در قرون وسطی دانسته و بیان داشت: آن چه که در مراغه مورد استفاده قرار می گرفت سیصد سال بعد در اروپا مورد استفاده قرار گرفت.

رئيس رصدخانه واتيكان همچنین در ادامه ضمن بازدید از محل رصدخانه مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی با اشاره به همکاری های بیشتر رصدخانه واتیکان با مراکز رصدی ایران بخصوص این رصدخانه، گفت ساخت چنین رصدخانه با این پارامترهای بالای رصدی بی نظیر است و این رصدخانه می تواند مرکز مهم رصد نجومی در ایران شود و من از دیدن این مجموعه بسیار خوشحال شدم و امیدوارم در افتتاح این رصدخانه نیز حضور داشته باشم.

گفتنی است، رصدخانه مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی در ارتفاعات کوههای جنوب استان قم در 45 کیلومتری شهر قم در حال ساخت است و قطر بنای این رصدخانه 16 متر و گنبد آن 8 متر است و در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha